Slide background

Vrijstellingen

Jaarverslag Examencommissie secundair onderwijs 2016
Vrijstellingen

Kandidaten kunnen bij ons vrijstellingen aanvragen als ze al een diploma secundair onderwijs hebben of recent een deelattest of deelcertificaat behaald hebben in het volwassenenonderwijs. Maar ook als ze niet geslaagd waren in het laatste jaar secundair onderwijs. Waarom zouden ze opnieuw examen afleggen voor een vak waarvan ze bewezen hebben dat ze de eindtermen voldoende beheersen?

Vrijstellingen per erkende instelling

Toegekende vrijstellingen per onderwijsvorm

aso

Aanvragen vakken: 1456
Toegekende vakken: 991 - 68%

bso

Aanvragen vakken: 1487
Toegekende vakken: 477 - 32%

kso

Aanvragen vakken: 57
Toegekende vakken: 19 - 33%

tso

Aanvragen vakken: 1956
Toegekende vakken: 962 - 68%

Wie nog volop bezig is aan een schooltraject, krijgt nooit vrijstellingen. Daar kiezen we bewust voor. Examencommissie is en blijft een nieuwe kans om je diploma te behalen. Het is meestal niet ideaal om school met Examencommissie te combineren. Voor kandidaten die het voltijds secundair onderwijs vroegtijdig hebben verlaten en nadien toch nog een diploma willen behalen, biedt de combinatie van Examencommissie met alternatieve leerwegen zoals het volwassenenonderwijs een goede oplossing. Op basis van de behaalde certificaten kunnen kandidaten vrijstellingen bekomen.

Blikvangers