Slide background

Voorwoord

Jaarverslag Examencommissie secundair onderwijs 2016
Voorwoord

De Examencommissie secundair onderwijs is één van de flexibele wegen om een getuigschrift of diploma secundair onderwijs te behalen. Je bent kandidaat bij de Examencommissie vanaf het moment dat je je registreert op het online kandidatenplatform. Maar je bent pas een echte deelnemer als je bent ingeschreven voor een studierichting en daadwerkelijk examens aflegt. Het tempo waarop je examens aflegt, bepaal je als kandidaat helemaal zelf.

In 2016 hadden we 5371 deelnemers. We schreven in de loop van het jaar 4054 nieuwe kandidaten in. We reikten 1501 getuigschriften en diploma’s uit.

Voor wie doen we het?

Ze zijn meestal nog jong en weten dat een diploma belangrijk is. Ze halen het om welke reden dan ook niet op school maar geven zichzelf een nieuwe kans bij de Examencommissie secundair onderwijs. Ze krijgen vaak het etiket vroegtijdige schoolverlater of ongekwalificeerde uitstroom, maar willen ervan af. En hebben er best wat voor over. Dat merken we aan hun gedrevenheid, de vele vragen die ze ons stellen en de moeite die ze doen, ook al loopt niet alles altijd van een leien dakje.

Ze zijn onmiskenbaar onze grootste doelgroep, hoewel we even goed kandidaten hebben die hele andere redenen hebben om deel te nemen aan onze examens. Omdat ze huisonderwijs volgen, ernstig ziek zijn, een beperking hebben, hun traject willen versnellen omdat ze ooit al achterstand hebben opgelopen, in het buitenland wonen of in de loop van hun professionele carrière toch een reden hebben gevonden om alsnog een diploma secundair onderwijs te behalen.

Wat hun achtergrond ook is, voor ons maakt het niet uit. Wel dat we nieuwe perspectieven kunnen bieden. En dat ze er op mogen rekenen dat hun diploma garant staat voor kwaliteit.

Voor hen doen we het. Het motiveert ons elke dag opnieuw.

Marleen Roggeman
Afdelingshoofd